Geen enkele ondernemer komt er tegenwoordig onderuit. Je moet aanwezig zijn op internet, en sterker nog, je moet daar in contact blijven met je klanten en nieuwe klanten zoeken. Maar ja, jij als ondernemer hebt wel leukere dingen te doen (ten minste als online marketing niet jouw specialiteit is). Dus waarom zou je online marketing dan niet uitbesteden? In dit artikel laat ik je de voor- en nadelen zien van het uitbesteden van online marketing.

Waarom online marketing

Voordat je de vraag kunt beantwoorden of je online marketing wilt uitbesteden of zelf op wilt pakken is het belangrijk te weten wat online marketing is en waarom je hier als ondernemer mee te maken hebt. Online marketing is een verzamelterm die alle activiteiten aangeeft die je op internet als uitvoert om aanwezig te zijn met een website, gevonden te worden in zoekmachines, producten te verkopen via je website, je website te optimaliseren en via social media in contact te zijn met je klanten. Natuurlijk is het geen wettelijke verplichting dat je online aanwezig moet zijn. Toch zou je dit wel zo moeten zien. Het grootste deel van jouw potent iele klanten zal zich namelijk op internet oriënteren op hun aankoop. En dan maakt het niet zoveel uit of dit de eerste aankoop is of de zoveelste herhaling. Als iemand een betere aanbieding kan vinden is hij vaak weg. Op het moment dat een klant zich oriënteert op een (herhaal)aankoop is het belangrijk dat je zichtbaar bent voor die klant, zodat hij bij jou zijn product of dienst afneemt.

Online marketing kost tijd

Een van de belangrijkste overwegingen om te beslissen of je online marketing zelf doet of uit gaat besteden is of je er de tijd voor wilt maken. Online marketing is namelijk niet iets dat je er zomaar bij doet. Je bepaalt eerst welke doelen je wilt nastreven. Denk dan bijvoorbeeld aan het bekender worden bij een groter publiek, meer bezoek naar je website halen of meer verkopen realiseren via je website. Daarna bepaal je welke strategie je daarvoor kiest. Ga je bijvoorbeeld meer relevante content aan je website toevoegen of ga je op social media de dialoog aan met je klanten. Zorg ervoor dat je niet alleen je strategie uitvoert, maar ook de resultaten meet. Alleen dan weet je of je acties zinvol zijn geweest. Bezoek naar en op je website meet je bijvoorbeeld via Google Analytics, De interactie op jouw social media platformen meet je met de analytics tools die inmiddels op elk platform te vinden zijn. Afhankelijk van de gekozen strategie moet je er rekening mee houden dat je wekelijks toch wel 2 tot 4 uur kwijt zult zijn met online marketing.

En geld

Los van de tijd die je steekt in online marketing kost online marketing vaak ook geld. Zet je bijvoorbeeld een bannercampagne of ga je adverteren via Adwords dan betaal je daarvoor. Ook is het handig om te investeren in een tool als bijvoorbeeld Hotjar om feedback te verzamelen van klanten over jouw website. Kies je ervoor relevante content aan jouw website toe te voegen dan is het vaak verstandig hier een tekstschrijver voor in te huren. Een tekstschrijver is vaak gespecialiseerd in het schrijven voor internet. Op die manier worden jouw teksten beter gevonden in zoekmachines en sluiten ze ook beter aan bij de verwachtingen van jouw bezoekers. Ook dit kost natuurlijk geld. Maar doe je dit goed dan levert dit je natuurlijk een veelvoud van je investering op. En daar zit de crux. Zet je online marketing goed in dan levert het juist geld op.

Overweeg om online marketing uit te besteden

Zet je online marketing goed in dan levert dit jou en je onderneming geld op. Meer klanten, en klanten die vaker bij je kopen. Zet je online marketing niet goed in dan kost het alleen maar geld. Daarom overwegen veel ondernemers om online marketing uit te besteden. De voordelen hiervan zijn:

  • Je bent er zelf geen tijd aan kwijt en kunt je volledig wijden aan hetgeen je goed in bent.
  • Je maakt gebruik van de expertise en ervaring van een specialist.
  • Online marketing campagnes kosten vaak minder geld als deze door een specialist worden uitgevoerd.

Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het uitbesteden van online marketing:

  • Het inzetten van een specialist kost geld, al verdien je dat als het goed is dubbel en dwars terug.
  • Je bent afhankelijk van de kwaliteit die de externe online marketeer levert.
  • Je moet de specialist goed briefen, zodat de geleverde diensten aansluiten bij wie jij als ondernemer bent.

Tips voor het kiezen van de juiste online marketeer

Met de bovenstaande voor- en nadelen van het uitbesteden van online marketing hierbij nog een aantal tips. Kies je voor uitbesteden maak dan eerst uitgebreid kennis met de partij met wie jij wilt samenwerken en check of jullie op dezelfde lijn zitten. Vertel daarbij zoveel mogelijk over jouw bedrijf en jouw klanten. Hoe meer de online marketeer weet over wie jij bent en hoe jij communiceert hoe beter hij zijn werk kan doen. Begin altijd met een proefopdracht. Zo leer je de manier van werken van de online marketeer kennen en merk je al snel of hij het door jou gewenste resultaat oplevert. En niet onbelangrijk, maak afspraken over wat de marketeer voor je gaat doen en wat het oplevert. Natuurlijk kun je bij online marketing geen garanties geven, maar je kunt wel afspreken of je per uur, per project of op resultaat afrekent.

Wat doe jij?


Wil je meer weten over online marketing of wil je jouw online marketing activiteiten uitbesteden kijk dan eens op de website master-mind.nl. Hier vind je heel veel artikelen over bijvoorbeeld beter gevonden worden in zoekmachines, het schrijven van relevante content, het inzetten van social media en het analyseren van het resultaat van jouw online marketing activiteiten. Ook kun je contact opnemen met ons om je te helpen met jouw online marketing. Hierbij kunnen wij het gehele traject voor je uitvoeren (uiteraard in nauw overleg) of dit samen met je oppakken. Wij helpen je als je even geen tijd hebt en leren je desgewenst hoe je zelf je online marketing kunt doen. Wij werken graag aan jouw succes!

Over Erik

Erik is online marketeer met een passie voor online optimalisatie. Van huis uit webanalist, en die inzichten zet hij graag om in verbeteracties. Ook brengt hij zijn kennis en ervaring graag over op anderen. Kies je voor Erik dan ga je meer uit online marketing halen en leer je er zelf ook nog wat van!