AdWords kan bedrijven veel opleveren, maar het kan ze ook veel geld kosten. Er worden fouten gemaakt die voorkomen hadden kunnen worden. Voorkom dat jij geld verspilt met jouw AdWords campagne. Voorkom deze AdWords fouten:

  • Verkeerde keyword matching;
  • Geen negative keywords;
  • Geen conversies meten;
  • Advertentiegroepen niet goed ingedeeld.
  • Verkeerde keyword matching

Wanneer online marketing als zoekwoord staat ingesteld, staat hij breed ingesteld. Dit houdt in dat de advertentie bij bijna iedere zoekopdracht dat ook maar een beetje in de buurt komt, getoond kan worden. Het is daarom aan te raden om de andere matching types te kennen en in te zetten.

Door plusjes, aanhalingstekens en [ ] te gebruiken, kunnen woorden op een specifieke manier gebruikt worden. Zo kan ervoor gezorgd worden dat de advertenties alleen onder bepaalde omstandigheden worden getoond.

Geen negative keywords

Wanneer je broad, partial of broad match keywords gebruikt, komt het vaak voor dat je advertenties ook getoond worden bij zoekwoorden die niet relevant zijn voor jouw business. Negative keywords bieden uitkomst. Hiermee kun je voorkomen dat je bij sommige zoekwoorden wordt getoond. Zelfs wanneer de advertentie niet aansluit op de irrelevante zoekwoorden, wordt er soms op geklikt. Dit is zonde van het geld.

In de meeste gevallen is het verstandig om woorden als gratis en vacature uit te sluiten. Kijk in het search term report om meer irrelevante zoektermen te vinden die uitgesloten moeten worden.

Geen conversies meten

De meeste mensen gebruiken AdWords niet omdat ze meer bezoekers willen, maar omdat ze meer producten willen verkopen of meer leads willen binnenhalen. En ja, hier zijn vaak meer bezoekers voor nodig, maar bezoekersaantallen is meestal niet de KPI.

Om leads of verkopen te meten moeten conversies ingesteld worden. Wanneer conversies gemeten worden, krijgt de beheerder ook inzicht in het daadwerkelijke resultaat van AdWords. Aan de hand hiervan kan onder andere bepaald worden of AdWords rendabel is.

Conversies zijn ook belangrijk omdat het optimaliseren van een AdWords account voor een groot deel rust op conversiedata. Keywords die veel conversies genereren krijgen een hoger bod en keywords die minder conversies genereren krijgen een lager bod of worden gepauzeerd.

Advertentiegroepen niet goed ingedeeld

Het is makkelijk om alle relevante zoekwoorden in een advertentiegroep te plaatsen. Dit is echter niet de meest effectieve manier van adverteren. Aangeraden wordt om advertentiegroepen in te delen op basis van onderwerpen. De structuur van de website kan vaak ook gebruikt worden als structuur voor het AdWords account.

Wanneer advertentiegroepen per onderwerp zijn ingedeeld, kunnen de zoekwoorden, advertenties en landingspagina beter op elkaar aansluiten. Die betekent niet alleen een hogere doorklikratio en conversieratio, maar een hogere kwaliteitsscore in AdWords. Dit leidt weer tot goedkopere klikken.

Kevin Brinkman is AdWords consultant bij Zoekmachine optimalisatie bureau Stramark. Hij helpt daar bedrijven onder andere om meer uit hun website te halen via AdWords.