Iedereen is op zoek naar die ene top kandidaat. Daarnaast is de arbeidsmarkt zo krap, dat sollicitanten het voor het zeggen hebben. Mede door deze krappe arbeidsmarkt en de recente technologische ontwikkelingen, worden er allerlei nieuwe technieken verzonnen en gebruikt voor het werving- en selectietraject. EĆ©n van die technieken is recruitment marketing. Is recruitment marketing de nieuwste werf- en selectie trend en wat is het?

Wat is recruitment marketing?

In deze huidige tijd is het (meestal) niet meer vanzelfsprekend om af te wachten tot kandidaten vanzelf aankloppen bij het bedrijf. Recruiters zullen toch echt zelf actief op zoek moeten gaan naar de ideale kandidaat en kunnen deze op meerdere manieren verleiden.Vandaar dat de techniek recruitment marketing is ontstaan. Het is een gerichte tactiek die wordt gebruikt om kandidaten te vinden en te boeien. Er wordt ingespeeld op het gedrag en de interesses van jouw doelgroep. Dit gebeurt door middel van onder andere content marketing, SEO, SEA, Social Media, campagnes en data. Via deze tools van marketing kun je jouw doelgroep bereiken, de boodschap personaliseren en triggeren om op sollicitaties van het desbetreffende bedrijf te reageren. Het is belangrijk om je bedrijf of merk goed op de kaart te zetten en een goed imago op te bouwen.

Hoe kan recruitment marketing worden toegepast?

Tegenwoordig moet je jezelf als bedrijf promoten om kandidaten aan te spreken. Het is dus van belang om je website zo goed mogelijk te presenteren en van de nodige informatie te voorzien.

Ten eerste zal de recruiter erachter moeten komen via welke kanalen zij de kandidaten kunnen bereiken. Lange tijd konden recruiters vacatures uitzetten op job sites en in hun kandidatenbestand kijken en was dit genoeg. Nu dient er te worden gespeurd via kanalen die nog vrij onbekend kunnen zijn voor de recruiter. Social Media is ƩƩn van die kanalen om de juiste doelgroep voor het bedrijf te bereiken. Je kunt hier zowel vacatures uitzetten of naamsbekendheid creƫren. Big data valt ook onder Social Media en kan worden gebruikt om waardevolle informatie over kandidaten te achterhalen, zoals hun interesse, competenties en mogelijke prestaties.

Heeft recruitment marketing nut?

De vraag om Social Media wel of niet in te zetten bij het werven van werknemers wordt vaak gesteld. Bereik je hier wel de juiste doelgroep mee? LinkedIn is het meest officieuze platform om te gebruiken. Bovendien is dit een wereldwijd netwerk waardoor je een groot bereik hebt. Facebook is geschikt om (toekomstige) medewerkers te screenen. Instagram kan ook gebruikt worden, maar dan moet je al veel volgers hebben anders komt je vacaturetekst niet ver. Ook is het raadzaam om personen met veel connecties te benaderen om de vacatures te promoten.

Werven via Social Media kan dus wel, als je maar de doelgroep weet en een strategie hebt.Daarnaast kan het ook best prijzig zijn.

Lukt het nou echt niet om die kandidaten te vinden? Dan kan er natuurlijk altijd nog bij een uitzendbureau worden gekeken voor die ideale kandidaat.