Responsive webdesign ofwel responsief betekent aanpassend. Dit is in het leven geroepen door de grote opkomst van nieuwe apparaten waarop we websites bezoeken. Er zijn diverse smartphones en tablets op de markt gekomen met ieder zijn eigen formaat en afmetingen. Dat betekent dus ook dat niet alle websites hierop goed te bekijken zijn. Door de populariteit van mobiel internetten is het verkeer via mobiele apparaten enorm toegenomen. Het is dus belangrijk dat je website goed werkt met een touchscreen en goed te bekijken is.

Waarom een responsive website?

Al jaren komen er steeds meer bezoekers binnen via telefoons en tablets. Niet alleen direct, ook de zoekmachines geven aan dat er meer dan ooit mobiel word gezocht. Google zegt zelfs voorrang te geven aan mobiele websites in de zoekresultaten. Je zou er dus ook voor kunnen kiezen om een tweede mobiele website te maken of laten maken. Echter, is het beter om het bij één website te houden. Dit omdat je veel tijd en geld kwijt bent aan het maken van een tweede website en je altijd dubbel werk doet. Ook voor de indexering van je website en je online marketing strategie is het beter om het bij een website te houden. Investeren in een responsive website in deze tijd is dus nodig en verdient zich bij een goede website sneller terug!

Foto credit: wikimedia.org