Veel gemaakte SEO fouten

Als je je bezig houdt met SEO dan weet je dat bepaalde zaken funest voor de ranking van je website kunnen zijn.

In de artikel zullen we je een aantal veel gemaakte SEO marketing fouten geven, zodat je deze niet zal maken.

Fout 1: een slecht backlink profiel
Al sinds zoekmachines bestaan heb je mensen welke de ranking van websites in de zoekmachines proberen te manipuleren.

Google controleert streng op het manipuleren van haar index. Google wil haar gebruikers de beste mogelijke gebruikers ervaring geven. Websites welke zich topposities in Google proberen op te eisen frustreren Google in haar doel van het geven van de best mogelijke gebruikerservaring.

Om te bepalen waar een bepaalde webpagina over gaat gebruikt Google de anchor teksten van de backlinks van deze webpagina. Als een webpagina veel backlinks met de anchortekst 'hypotheek oversluiten' heeft dan neemt Google aan dat dit een belangrijke pagina voor dit zoekwoord is.

Door veel backlinks met dergelijke commerciële anchor teksten te verkrijgen kan er een toppositie voor deze zoekwoorden worden verkregen. Google heeft echter een algoritme wat bepaald of een backlink profiel wel natuurlijk is en niet bedoeld is voor het manipuleren van haar index.

Dit algoritme wordt het Penguin algoritme genoemd. Tot voor kort was dit een apart algoritme welke los stond van het core-algoritme van Google. Maar sinds september 2016 maakt dit onderdeel uit van het core-algoritme van Google.

Als een webpagina 100 backlinks heeft en al deze backlinks hebben dezelfde commerciële anchor tekst (zoals bijvoorbeeld 'hypotheek oversluiten') dan zal Google dit als onnatuurlijk beschouwen. Het gevolg hiervan is dat de webpagina niet hoger in Google komt maar juist veel lager in Google zal worden opgenomen. De webpagina krijgt dan een penalty. En in het slechtste geval wordt de webpagina zelfs helemaal uit de Google index verwijderd.

Zorg daarom altijd voor een natuurlijk backlink profiel. Bij een natuurlijk backlink profiel heb je geen controle over de anchor teksten. Een natuurlijk backlink profiel bestaat uit een mix van anchor teksten. In het voorbeeld van een webpagina over het oversluiten van een hypotheek zal je anchor teksten tegen komen zoals:

-Hypotheek oversluiten
-Oversluiten hypotheek
-Het oversluiten van uw hypotheek
-Klik hier
-De URL van de webpagina
-De bedrijfsnaam in de anchortekst verwerkt zoals 'uw hypotheek oversluiten bij de Rabobank'
-Meer informatie
-Klik hier voor info
-Afbeeldingen welke voorzien zijn van een hyperlink


Fout 2: dubbele content
Als we het in de SEO wereld over dubbelde content hebben dan spreken we doorgaans over duplicate content. Dit is content welke ook op een andere pagina voorkomt. Dit kan op een andere pagina van hetzelfde domein zijn maar ook op een andere pagina van een ander domein.

Als mensen zoeken op een bepaald keyword in Google dan wil Google de gebruiker verschillende bronnen voor dit keyword geven. De gebruiker zal gefrustreerd raken als hij meerdere zoekresultaten aanklikt en telkens hetzelfde verhaal voorgeschoteld krijgt. Google laat daarom maar één bron zien als er meerdere bronnen met dezelfde inhoud op het internet staan. Google gaat ervan uit dat de eerste bron waar een bepaalde tekst gevonden wordt de originele bron is en zal deze bron in haar zoekresultaten laten zien.

Afgezien van dat het strafbaar is, heeft het dus geen enkele nut om teksten van anderen te kopiëren om op de eigen website te gebruiken. Dit is het bewust creëren van duplicate content.

Google heeft een algoritme wat duplicate content kan herkennen. Dit wordt het Panda algoritme genoemd. Dit algoritme is zo goed in het herkennen van duplicate content dat het ook zal herkennen als je teksten hebt herschreven.

Duplicate content, binnen je eigen domein, kan ook onbewust gecreëerd worden. Een veel gemaakte fout is als de website zowel onder http:// als onder http://www. bereikbaar is. Als wordt gekozen voor een http:// versie van de website dan zal al het http://www. verkeer geredirect moeten worden naar de http:// versie van de website.

Fout 3: niet relevante backlinks
Voor een goed backlink profiel is het van belang dat de backlinks relevant zijn. Irrelevante backlinks zal Google aanmerken als het manipuleren van haar index en zoekmachine spam.

Irrelevante backlinks worden vaak verkregen met als doel het doorgeven van PageRank. De tijd dat irrelevante backlinks werkte ligt echter al ver achter ons en tegenwoordig kunnen irrelevante backlinks meer slecht dan goed doen voor je ranking. Zelfs als deze irrelevante backlinks komen van een website met een hoge autoriteit.

In de praktijk kom je vaak irrelevante backlinks tegen op partner pagina's van websites. Bijvoorbeeld een link op de partner pagina van een webshop in schoenen naar een website van een loodgieter.

Je ziet het ook veel bij directories, vooral bij starpagina klonen. Er wordt dan op een startpagina kloon over schoenen een rubriek T-shirts aangemaakt zodat er een link geruild kan worden met een T-shirt webshop.

Richt je daarom bij je linkbuilding activiteiten alleen op het verkrijgen van relevante backlinks. Beter een relevante backlink van een site met een lage autoriteit dan een backlink van een irrelevante site met hoge autoriteit.

Fout 4: links van buitenlandse sites
Een link van een buitenlandse site hoeft niet altijd slecht te zijn, maar dit kan in bepaalde gevallen wel zo zijn. Als je een website hebt met vakanties in Spanje dan is het niet zo raar als er een aantal Spaanse sites een link naar je website hebben.

Als je echter een Nederlandstalige blog hebt dan is het wel raar als je veel backlinks van buitenlandse sites hebt. Buitenlanders welke op je blog terecht komen zullen niets van ons taaltje snappen dus waarom staan die links naar je blog. Google zal er ook zo over denken. En zal links van buitenlandse sites kunnen beschouwen als een poging om de zoekresultaten te manipuleren.